sâmbătă, 7 martie 2015

DE CE AVEM O PROMOVABILITATE SCAZUTA LA BACALAUREAT SI LA EVALUAREA NATIONALA

Dupa fiecare examen de bacalaureat sau evaluare nationala apare si procentul de promovabilitate, deloc satisfacator. De cand ministrul Funeriu a introdus camere in salile de examen am constatat cu "stupoare" ce rata de promovabilitate mica avem. Stia toata lumea ca se copiaza sau se aranjeaza examenele, dar pana la Funeriu, nimeni nu a facut nimic. Cum am ajuns sa lasam copiii sa copieze sau sa-i ajutam sa treaca examenele contra unor avantaje? Pe cine pacalim? Cine sunt cei vinovati? Ministerul Educatiei n-a stiut nimic? Inspectoratele scolare n-au stiut nimic? Ba da, au stiut si au lasat acest lucru sa se perpetueze.
Ordonanta de Urgenta nr. 49/2014 aduce cateva modificari Legii Educatiei. Printre modificari gasim:

"Programele de studii universitare de doctorat se pot organiza si la forma de invatamant cu frecventa redusa."
sau:

"In cazuri temeinic justificate, se poate organiza o sesiune de bacalaureat speciala".
 ORDIN 49/2014-MODIFICARI ADUSE LA LEGEA EDUCATIEI

 Acesti domni si doamne din Ministerul Educatiei au facut tot ce le-a stat in putinta sa aduca cat mai multi "clienti" universitatilor particulare existente pe piata.



1) Ce este PISA?- The Programme for International Student Assessment (PISA) -este un studiu international ce are ca scop evaluarea sistemelor de educatie la nivel mondial prin testarea abilitatilor si cunostintelor elevilor in varsta de 15 ani ( la fiecare 3 ani).despre PISA
Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică şi-a publicat noul clasament Pisa (2012), iar Romania este pe locul 45 din 65 de tari (au fost testaţi astfel 510 mii de elevi din 65 de ţări).
Romania, locul 45 din 65 de state in clasamentul PISA
 2)Programele, manualele si profesorii elevilor nostri
            Subiectele la limba romana la examenele de bacalaureat si evaluare nationala sunt concepute dupa sistem PISA. Sistemul PISA este foarte bun, il pune pe copil sa gandeasca, numai ca manualele si programele noastre nu sunt si ele in concordanta cu acest sistem. Ca sa nu mai vorbim si de unii profesori care predau in acelasi stil vechi, bazat pe informatie si memorare si nu pe gandire si intelegere.
           Manualele de limba romana clasele V, VI,VII sunt pline de gramatica, iar cele cateva texte literare pe care le gasim in manuale se discuta foarte putin in clasa. Ori, la examenul de evaluare nationala i se da copilului un text la prima vedere, pe care trebuie sa-l citeasca si sa-l inteleaga pentru a putea raspunde la intrebari.
Cum sa reuseasca un elev sa ia o nota rezonabila le examenul de evaluare nationala cand manualele nu contin texte literare, cand profesorii discuta prea putin despre litaratura si fac mai mult gramatica pentru ca asa este programa? De ce ne mai miram de "perlele" elevilor ? Acesti copii nu sunt prosti, dar sunt rezultatul actualului sistem de invatamant romanesc. Cateva din perlele elevilor de la bacalaureat:
"Domnul Bacovia spune in poezie ca tot din jurul lui era de plumb, chiar si mortul."
          "Bacovia si-a ales plumbul, pentru ca toata lumea purta aur si argint si el a vrut sa fie mai special."
         "Pentru ca e de prost gust sa pui la cimitir coronite de plastic, poetul a pus coroane de plumb. Sunt mai grele, dar de efect pentru cititori."


      Subiectele de la matematica de la simularile evaluarii nationale sunt de asemenea concepute dupa sistem PISA. Enuntul problemelor de matematica au legatura cu practica versus manualele si culegerile dupa care invata acesti copii, care au enunturi clasice.
Model de problema matematica evaluare clasa a VI-a:
Maria a realizat schiţa nervurilor unei frunze.
Schiţa este prezentată în figura alăturată. Nervurile
secundare formează cu nervura principală unghiuri
având măsura de 45°. Determină măsura
unghiurilor ascuţite ale triunghiului AMP, stiind că
MA=AP.

Problema de matematica nu este grea, dar este formulata altfel fata de cum sunt ei obisnuiti.
 Daca nu se schimba manualele in conformitate cu acest sistem PISA si daca profesorii continua sa predea in acelasi stil vom avea aceeasi promovabilitate rusinoasa.
             O profesoara de istorie mi-a povestit ca a dat un test la materia sa unor copii de clasa a V-a. Testul continea un text istoric si niste intrebari. Intrebarile aveau raspunsul in textul istoric. Copiii trebuiau sa citeasca cu atentie textul, sa-l inteleaga si sa raspunda la intrebari. Rezultatele au fost dezastruoase.
         Am observat o problema la manualele de matematica clasa a II-a. Aceste manuale au ajuns pe bancile scolilor la finalul semestrului I, dupa ce noi parintii am fost fortati sa cumparam diverse carti pentru a putea lucra invatatoarea cu copiii, pentru ca invatamantul este "gratuit". Ce, nu-i asa? Problema pe care doresc sa o semnalez este la definitia operatiei de scadere. In manual si in programa clasei a II-a rezultatul operatiei de scadere se numeste "diferenta" , ceea ce este adevarat, dar se mai numeste si "rest". Domnilor "matematicieni" de cand rezultatul operatiei de scadere se mai numeste si "rest"? Ce vor intelege acesti copii cand vor ajunge la operatia de impartire si vor invata "Teorema impartirii cu rest"? Care este restul, cel de la operatia de scadere sau cel de la operatie de impartire? Va dau si eu o problema de matematica: se dau doua numere 7 si 3. Calculati restul. Aveti 50% sanse sa nimeriti rezultatul. Domnilor "matematicieni", daca doriti sa aduceti noutati in matematica, veniti cu lucruri serioase, nu cu modificarea unor definitii care vor incurca elevii!
 Stateam si ma gandeam de unde le putea veni aceasta idee cu "restul" la scadere si mi-am dat seama: de la piata! Cand mergeti la piata sa cumparati 1 kg de cartofi, vanzatorul va da "restul" la bani. Problema este ca nu suntem la piata, ci la scoala!
      In concluzie, manualele si programa trebuie sa se supuna unor reguli:
1) sa fie clare, pe intelesul copiilor
2) sa puna accent pe intelegere si nu pe memorarea informatiei
3) sa fie unice (acum sunt mai multe manuale pentru aceeasi clasa si aceeasi materie, iar profesorul alege) 4) sa fie corecte din punct de vedere al informatiei
5) sa fie dupa modelul PISA (daca examenul este dupa acest model sa fie si manualele)
 Daca nu vom schimba manualele, programa si mentalitatea profesorilor nivelul de promovabiliate la examene va fi scazut, iar acesti copii vor fi slab pregatiti.
Sunt sigura ca aceste lucruri se stiu si la Ministerul Educatiei si la Inspectoratele scolare, dar nu se face nimic, pentru ca ei au alte interese. Manualele si auxiliarele sunt o sursa continua de bani. Cum sa faca ei un singur manual ? Ce ar mai castiga? Au distrus cu buna stiinta sistemul de invatamant. Rezultatele se vad, dar nu se ia nicio masura.