ROFUIP-ORDIN 5115/2014
La sfarsitul anului trecut ministrul Remus Pricopie a elaborat noul regulament scolar. Acest ordin a fost publicat in Monitorul Oficial in data de 13.01.2015.
Am citit acest regulament si va scriu mai jos lucrurile care mie mi sa par interesante.
1)Personalul unitatilor de invatamant
Dupa cum se poate constata din articolul de mai jos, cadrele didactice sunt direct raspunzatoare de integritatea fizica si psihica a copiilor nostri.
Art.31
Evaluarea elevilor nu trebuie conditionata de obtinerea unui avantaj de la elevi sau parinti. In teorie suntem buni, dar practica ne omoara, iar dovedirea acestor practici este extrem de complicata.
6) Serviciul pe scoala (art.140)
La sfarsitul anului trecut ministrul Remus Pricopie a elaborat noul regulament scolar. Acest ordin a fost publicat in Monitorul Oficial in data de 13.01.2015.
Am citit acest regulament si va scriu mai jos lucrurile care mie mi sa par interesante.
1)Personalul unitatilor de invatamant
Dupa cum se poate constata din articolul de mai jos, cadrele didactice sunt direct raspunzatoare de integritatea fizica si psihica a copiilor nostri.
(4)Personalului din învățământul
preuniversitar îi este interzis să desfășoare acțiuni de natură să afecteze
imaginea publică a elevului, viața intimă, privată și familială a acestuia.
(5)Personalului din învățământul
preuniversitar îi este interzis să aplice pedepse corporale, precum și să
agreseze verbal, fizic sau emoțional elevii și/sau colegii.
(6)Personalul din învățământul
preuniversitar are obligația de a veghea la siguranța elevilor, în incinta
unității de învățământ, pe parcursul desfășurării programului școlar și a
activităților extracurriculare/extrașcolare.
(7)Personalul din învățământul
preuniversitar are obligația să sesizeze, după caz, instituțiile publice de
asistență socială/educațională specializată, direcția generală de asistență
socială și protecția copilului în legătură cu orice încălcări ale drepturilor
copilului/elevului, inclusiv în legătură cu aspecte care îi afectează
demnitatea, integritatea fizică și psihică.
Evaluarea elevilor nu trebuie conditionata de obtinerea unui avantaj de la elevi sau parinti. In teorie suntem buni, dar practica ne omoara, iar dovedirea acestor practici este extrem de complicata.
Art. 40.
Se
interzice personalului didactic de predare să condiționeze evaluarea elevilor
sau calitatea prestației didactice la clasă de obținerea oricărui tip de
avantaje de la elevi sau de la reprezentanții legali ai acestora. Astfel de
practici, dovedite de organele abilitate, se sancționează conform legii.
Acest coordonator este un cadru didactic titular ales din consiliul profesoral care coordoneaza activități
extrașcolare și extracurriculare la nivelul unității de învățământ, chiar si pe perioada vacantelor. Acesta, impreuna cu dirigintele clasei, dupa consultarea cu elevii si parintii acestora vor organiza aceste activitati extrascolare. Va urma "Saptamana altfel" si sunt foarte curioasa ce activitati extrascolare vor organiza.
La
nivelul fiecărei unități de învățământ funcționează Comisia pentru prevenirea și
combaterea violenței în mediul școlar, conform Strategiei cu privire la
reducerea fenomenului de violență în unitățile de învățământ. Aceasta comisie va elabora un plan pentru cresterea gradului de siguranta a elevilor impreuna cu jandarmeria si politia.
4) Absentele (art.113)
Numărul
absențelor care pot fi motivate, fără documente medicale, doar pe baza
cererilor părinților, nu poate depăși 3
zile pe semestru, iar cererile respective trebuie avizate de către directorul
unității de învățământ.
5) Drepturile elevilor (art.120, 121,122)
a)Conducerea și personalul
din unitatea de învățământ nu pot face publice date personale ale
beneficiarilor primari ai educației, rezultatele școlare, respectiv lucrări
scrise/părți ale unor lucrări scrise ale acestora - cu excepția modalităților
prevăzute de reglementările în vigoare.
b) Elevii și părinții au dreptul să fie consultați și să-și
exprime opțiunea pentru disciplinele din curriculum la decizia școlii aflate în
oferta educațională a scolii, în concordanță cu nevoile și
interesele de învățare ale elevilor, ceea ce nu prea se intampla si daca se intampla sa fim consultati raspunsul este negativ motivand ca nu au resurse umane.
c)Elevul sau, după caz,
părintele, are dreptul de a contesta
rezultatele evaluării scrise solicitând cadrului didactic să justifice rezultatele
acesteia, în prezența elevului și a părintelui,în termen de 5 zile de la comunicare.
d)Legat de telefoanele mobile (art.139 lit.i si j) Articolul mi se pare interesant si o sa-l citez pentru ca se spune in regulament ca elevii au voie cu telefonul la scoala, dar nu au voie sa-l utilizeze in timpul orelor de curs, examenelor, testelor si este interzisa inregistrarea profesorilor cu telefonul fara acordul acestora. La mine la scoala invatatoarea fiului meu a spus la sedinta cu parintii ca este interzis telefonul la scoala, ceea ce mi se pare un abuz. Oare de ce se teme doamna invatatoare, ca va fi filmata??
Art.
139
Este
interzis elevilor și tinerilor din sistemul de învățământ preuniversitar:
i)
să
utilizeze telefoanele mobile în timpul orelor de curs, al examenelor și al
concursurilor; prin excepție de la această prevedere, este permisă utilizarea
telefoanelor mobile în timpul orelor de curs, doar cu acordul cadrului
didactic, în situații de urgență sau dacă utilizarea lor poate contribui la optimizarea
procesului instructiv-educativ;
j)
să
înregistreze activitatea didactică; prin excepție de la această prevedere, este
permisă înregistrarea, doar cu acordul cadrului didactic, în cazul în care
această activitate poate contribui la optimizarea procesului
instructiv-educativ;
Organizarea serviciului
pe școală se efectuează numai de către elevii din clasele a VII-a și a VIII-a
din învățământul gimnazial, elevii din învățământul liceal, profesional și/sau
postliceal.
7) Sanctiunile elevilor (art.147-163)
Sancțiunile care se pot
aplica elevilor sunt următoarele :
1)
observația
2)
avertismentul
3)
mustrare
scrisă;
4)
retragerea
temporară sau definitivă a bursei de merit/ bani de liceu/bursa profesională;
5)
eliminarea
de la cursuri pe o perioadă de 3-5 zile;
6)
mutarea
disciplinară la o clasă paralelă, din aceeași unitate de învățământ sau la o
altă unitate de învățământ;
7)
preavizul
de exmatriculare;
8)
exmatricularea.
Cu exceptia observatiei si avertismentului, celelalte sanctiuni aplicate elevilor sunt comunicate in scris parintilor. Preavizul de exmatriculare si exmatricularea nu se aplica elevilor din invatamantul obligatoriu.
8) Obligatiile parintilor (art.243)
Părintele care nu asigură școlarizarea elevului, pe perioada învățământului
obligatoriu, poate fi sancționat cu amendă cuprinsă între 100 lei și 1000 lei
ori este obligat să presteze muncă în folosul comunității.
Părintele,
are obligația ca, cel puțin o dată
pe lună, să ia legătura cu invatatorul/profesorul/profesorul diriginte pentru a cunoaște evoluția
copilului/elevului. Prezența părintelui, tutorelui sau susținătorului legal va
fi consemnată în caietul educatorului-puericultor cu nume, data si semnatura.
9) Comitetul de parinti (art.249)
Regulamentul scolar lasa portite legale pentru strangerea de fonduri. In articolul 249 se stipuleaza "atributiile" comitetului de parinti si anume:
a)
atrage
persoane fizice sau juridice care, prin contribuții financiare sau materiale,
susțin programe de modernizare a activității educative și a bazei materiale din
clasă și din școală;
b)
sprijină
conducerea unității de învățământ și educatoarea/învățătorul/institutorul/ profesorul diriginte și se implică activ în
întreținerea, dezvoltarea și modernizarea bazei materiale a grupei/clasei și a
unității de învățământ;
c)
prezintă,
semestrial, adunării generale a părinților, justificarea utilizării fondurilor,
dacă acestea există.
d)Sponsorizarea nu atrage
după sine drepturi suplimentare pentru copii/elevi/părinți, tutori sau susținători
legali. Oare?
e)Este interzisă implicarea
copiilor/elevilor sau a cadrelor didactice în strângerea fondurilor.
10)Contractul educațional
Unitățile de învățământ
încheie cu părinții, în momentul înscrierii
antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor, în registrul unic matricol, un
contract educațional în care sunt înscrise drepturile și obligațiile reciproce
ale părților. (modelul contractului in Anexa nr 2 din regulament)
11) dispozitii finale
Art.
266
Se
interzice constituirea de fonduri de protocol sau a oricărui alt fond destinat
derulării examenelor/ evaluărilor naționale.
Art.
267
În
unitățile de învățământ, fumatul este interzis, conform prevederilor legislației
în vigoare.
Art.
268
În
unitățile de învățământ se asigura dreptul fundamental la învățătură și este
interzisă orice formă de discriminare a antepreșcolarilor/preșcolarilor/copiilor/elevilor
și a personalului din unitate.
Prezentul regulament lasa din pacate portite de scapare in legatura cu fondurile banesti care se pot strange, bineinteles nu scoala si profesorii, ci comitetele de parinti, dar asa a fost si pana acum. O alta portita de scapare apare la activitatile extrascolare, si aici ma gandesc la "Scoala Altfel", care se pot organiza conform regulamentului si in scoala. Profesorii vor opta pentru organizarea acestor activitati in incinta scolilor pentru ca li se pare complicat si fara niciun beneficiu organizarea lor in afara scolilor. In consecinta programul "Scoala Altfel" va fi neatragator pentru copii,copii care sunt satui de stat in banci, copii ce mai vor sa faca si altceva, sa mai vada si alte lucruri.
In rest, acest regulament este plin de comisii peste comisii, rapoarte, comitete, evaluari interne si externe, planuri si multa birocratie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
COMENTATI AICI